bag
Slovakiet.
Os
Transport.
Vandring i Slovakiet. Vandreture i Høje Tatra, Vysoke Tatry. Belianske Tatra.
Transport til og i Slovakiet, i Høje Tatra og Belianske Tatra.

Lufthavnen i Bratislava

Foto: Letisko M.R. Stefanika lufthavn i Bratislava.

Afgang København en halv times tid før middag og ankomst i Letisko M.R. Stefanika lufthavn i Bratislava godt 1 time og 40 minutter senere.

Det er i sandhed en meget lille og beskeden lufthavn de holder sig og det tog ikke lang tid før vi fik vores rygsække.

Bus, linie 61, til Bratislava Hovedbanegård ca hver ½ time. Turen tager ca ½ time. Billetter skal købes på forhånd i automat eller kiosk (kostede 18 Skr for 30 minutter).

Dengang i 2007 fløj vi direkte med SkyEurope, 510 Dkr tur/retur, men i dag er det vist ikke muligt at flyve direkte.

Udsigt fra hovedbanegården i Bratislava

Foto: Udsigt fra hovedbanegården i Bratislava.

På hovedbanegården blev plastikkortet luftet i en bankomat for at sikre flere slovakiske kontanter inden bjergene, hvilket viste sig ikke at være nødvendigt. Der er bankomater alle steder. Ca 400 Skr for 100 Dkr.

Købte billetter, incl. pladsbilletter, helt til Strbske Pleso, den lille by, der var udvalgt som startsted, til 452 Skr pr næse. Lidt problemer med kommunikationen, da kvinden bag skranken kun talte sparsomt engelsk, men ekspeditionen klaret med et smil.

Ventetiden tilbragt på en udendørs café, over en kop kaffe, inden regionaltoget mod Koscice kl 15.30 fløjtede til afgang og en godt 330 km og 5 timer lang togtur startede.

Tandbanetoget

Foto: Tandbanetoget i Strbske Pleso.

Kl ca 20 stod vi af i en lille by, der hedder Strba, samtidig med at himlens sluser åbnede sig.

I kraft af ønsket om at komme hurtigt i ly, fandt vi lidt heldigt op til perronen, til den lille tandbane, der ligger i 1.sals højde bag stationen.

Tandbanetoget trak os i sneglefart godt 600 meter opad bjerget til Strbske Pleso. Et stræk over 5 km. Turen tog ca 20 minutter.

Togbanen ved foden af Tatra.
Vi benyttede os flittigt af det elektiske tog, der kører på en lille bjergbane ved foden af Tatra og forbinder de vigtigste af byerne i området. Fra Strbske Pleso kører det moderne elektriske tog til Stary Smokovec eller fortsætter til den lidt større by Poprad, der ligger nede i dalen og kaldes indgangen til Tatra bjergene.

Eltoget i Strbske Pleso

Foto: Eltoget i Strbske Pleso.

I Stary Smokovec kan skiftes tog til Tatranska Lomnica, der ligger længere mod øst.

I toget blev vi serviceret over højtalerne på både slovakisk, tysk og engelsk og fik at vide, hvor vi var på vej hen, og at billeterne skulle stemples i stempelmaskinen - før, ved og efter alle stationer.

Og der er en del stop undervejs, små samfund eller bare et trinbrædt, hvor en vandresti tager sin begyndelse.

Pris eksempler pr. person:
Bratislava - Strbske Pleso (330 km): 452 Skr.
Strbske Pleso - Stary Smokovec (16 km): 30 Skr.
Stary Smokovec - Tatranska Lomnica (6 km): 20 Skr.
Tatranska Lomnica - Popradsko Pleso (20 km): 30 Skr.

Der skal deles med ca 4 for at få konverteret til Dkr. Her kan DSB ikke være med - og det er gode tog - til tiden.
Alle togtider havde vi set, hentet og printet ud fra DB, Deusche Bahn's hjemmeside - og de passede til punkt og prikke.
Busser
Der kører en del busser, også langdistance, fra Strbske Pleso, Stary Smokovec og Tatranska Lomnica, men det var lettere med toget. Standarden i busserne i fast rute er lidt slidt, men det er også billigt.
Tatranska Lomnica - Zdiar 22 Skr
Zdiar - Tatranska Kotlina 10 Skr
Zdiar - Tatranska Javorina (Lysa Polana) 22 Skr
Tatranska Javorina - Tantranska Lomnica 47 Skr

Lifte
Der var ingen lifte, der kørte, mens vi var der, men måske nogle starter med sæsonen den 15. juni?!

Fra Stary Smokovec kan man, med et lille tandbaneagtigt tog, blive bragt godt 250 m op til Hrebienok, et populært sted, hvor der foregår forskellige børnevenlige aktiviteter. Der fra er der et par hundrede meter til Chata Bilikova. Pris op 40 Skr og ned 130 Skr. Der er en rabat for op og ned samme dag.

Eksterne links, del og like:

DB, Deusche Bahn's togplanner





oprettet juni 2007 - opdateret: 26-01-2013